Scenariusz lekcji matematyki

 

KLASA I GIMNAZJUM

PROWADZĄCA: mgr AGNIESZKA KRUK (nauczyciel matematyki)

                             mgr MAŁGORZATA BASA (nauczyciel informatyki)

DZIAŁ PROGRAMOWY: ELEMENTY STATYSTYKI OPISOWEJ

TEMAT: ODCZYTYWANIE DANYCH STATYSTYCZNYCH PREZENTOWANYCH
W RÓŻNY SPOSÓB

 

CELE LEKCJI:

Zaprezentowanie uczniom możliwości wykorzystania technik multimedialnych i arkusza kalkulacyjnego Excel na lekcji matematyki.

 CELE OPERACYJNE:

Uczeń:

 METODY: pogadanka  nauczyciela z wykorzystaniem wiedzy uczniów, ćwiczenia, pokaz, dyskusja.

FORMY PRACY: praca z klasą, praca w grupach, praca indywidualna.

ŚRODKI  DYDAKTYCZNE: podręcznik klasa I gimnazjum Matematyka wokół nas, zeszyt, komputery z odpowiednim oprogramowaniem, , eduROM, dane dotyczące uczniów klasy I f (przygotowane wcześniej przy pomocy arkusza kalkulacyjnego EXCEL).

 


 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Faza przygotowawcza:

  1. Sprawdzenie pracy domowej. Podanie tematu.
  2. Pogadanka powtórzeniowa: Jakie typy diagramów poznaliśmy?, Co zawierają diagramy?, Do czego służą diagramy?, Omów sposób tworzenia diagramów i ich przydatność. Jakiego rodzaju oprogramowanie możemy wykorzystać do tworzenia wykresów?

Faza realizacyjna:

  1. Stworzenie sytuacji problemowej - próba interpretacji danych dotyczących klasy ( waga, wzrost, kolor oczu, rozmiar buta). Uczniowie wybierają wykres najbardziej czytelny.
  2. Sformułowanie problemu: co zrobić, aby dane były bardziej czytelne?
  3. Propozycje uczniów (hipotezy): zsumować dane i pogrupować, przedstawić dane na diagramach.
  4. Rozwiązanie problemu - analiza danych przedstawionych na diagramach, odszukanie własnych danych w odpowiednim elemencie diagramu, sformułowanie nowych typów klasyfikacji, np. jakich uczniów jest więcej: zielonookich czy niebieskookich?
  5. Uczniowie korzystając z programu eduROM wykonują ćwiczenia w 2-osobowych grupach. Poprawność swoich odpowiedzi sprawdzają na eduROM-ie.
  6. Uczeń - ochotnik rozwiązuje ćwiczenia przygotowane w celu sprawdzenia zapamiętanych wiadomości. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność wykonania ćwiczeń.

Faza podsumowująca

  1. Ocena aktywności uczniów.
  2. Zadanie pracy domowej.

Sprawdź, czy to umiesz - zadania 1,2,3,4 str. 153,154 podręcznik.

  1. Uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną.

Załącznik nr 1

Dane zebrane i przygotowane przez nauczyciela informatyki przy pomocy arkusza kalkulacyjnego - EXCEL. Dane przedstawione poniżej są tylko przykładowymi elementami całej prezentacji. W dokumencie tym zastosowano hiperłącza, hipertekst, które służyły do poruszania się po arkuszach znajdujących się w jednym skoroszycie. (załącznik 1 - cały przygotowany materiał)

ilość osób w klasie z oczami w kolorze niebieskim

12

44%

ilość osób w klasie z oczami w kolorze zielonym

3

11%

ilość osób w klasie z oczami w kolorze brązowym

3

11%

ilość osób w klasie z oczami w kolorze piwnym

8

30%

ilość osób w klasie z oczami w kolorze szarym

1

4%

suma osób

27

100%

 

 

 


 

Ankieta ewaluacyjna

Ankieta jest anonimowa. Proszę o zaznaczenie jednej spośród podanych odpowiedzi.

1. Czy lekcja z wykorzystaniem komputera pomogła Ci w zrozumieniu przekazywanych treści?      

a) tak                  b) nie            c) trudno powiedzieć

2. Czy lekcja była dla Ciebie interesująca?   

a) tak              b) nie            c) trudno powiedzieć

3. Czy chciałbyś uczestniczyć w podobnych lekcjach w przyszłości?

a) tak                  b) nie            c) trudno powiedzieć

4. Czy jesteś zadowolony ze swojej aktywności na lekcji?

a) tak                  b) nie            c) trudno powiedzieć

 

konspekty